کلاش
هــــــه ورامــــــان و ره زاوی(روســـــتــــای رزاب)
ســــلام پـــه ی وه تـــه نـــی،ســــلام پــــه ی ره زاوی،ســــلام پــــه ی هـــــه ورامــــانــــــی

کلاش(گیوه - کفش هورامی ) * پای په تی وه شه ن ...........

 

تولید کلاش که دارای قدمتی 1500 ساله بوده واثر باقیمانده از کلاش‌های پیر

شالیار  در هورامان تخت گواه این ادعا است دراصل مختص منطقه اورامان بوده

اما اکنون در اکثر شهرهای استانهای کردستان و کرمانشاه و همچنین مناطق

کردنشین عراق تولید می شود.

مواد اولیه برای تولید کلاش

 

  • پوست گاو که به صورت نوارهای باریک در کف گیوه به کار می رود
  • پیه برای اینکه به درفش ها یا نوارهای باریک پوست مالیده شود و ضمن کار اصطکاک را از بین ببرد.
  • نری گاو برای نصب در نوک و انتهای گیوه که بعد خشک شدن حالت شاخی پیدا می کند و استحکام گیوه را افزایش می دهد.
  • نخ تابیده شده از موی بز برای بخیه کاری دور تخت گیوه که رویه گیوه به آن بافته می شود.  
  • رنگ، برای رنگ کردن پارچه های کف گیوه، که معمولاً از کرمانشاه، سنندج، تهران و اصفهان آورده می شود.
  • پارچه نازک نخی، برای درست کردن فیته های کف گیوه، که از پارچه های  کهنه استفاده می شود.
  • کتیرا، برای آهار دادن و منسجم کردن فیتله های کف گیوه که بیشتر از سنندج می آورند.
  • نخ تابیده شده (نخ قرقره) برای بافتن رویه گیوه که از کرمانشاه و اصفهان آورده می شود.
  • میخ سیاه بنفش برای کف گیوه، که از شهرهای نزدیک تهیه می شود.

 

پاره ای از این مواد را گیوه کشان بدون اینکه کاری روی آن انجام دهند به کار می برند مثل پیه، نخ قرقره، چرم دباغی شده گاومیش (که فقط دوربری می شود)، رنگ (رنگ شیمیائی آماده شده در کارخانه) کف های پلاستیکی که در کارخانه های تهران تهیه می شود، میخ سیاه بنفش، کتیرا (که فقط در آب می خیسانند)، چسب و نخ قرقره. روی پاره ای دیگر از مواد استادکاران و کنندگان کار فعالیت های اولیه ای انجام می دهند تا در گیوه کشی قابل استفاده باشد که عبارتند از:

  • پوست، که باید ابتدا خشک و سپس رشته رشته و در پایان موزدائی و سپس پیه مالی شود.
  • نری گاو، که باید ابتدا پوست کنی، سپس خشک، دوباره اندکی نمدار و سپس قطعه قطعه شود.
  • پارچه نخی که باید ابتدا رنگ و سپس رشته رشته و بعد از آن تبدیل به فیتله شود.
  • موی بز، که در پاره ای موارد توسط زنان تابیده شده و تبدیل به ریسمان های نازکی می شود و یا اینکه بطور کلی از روستاهای اطراف تهیه می گردد.

  ابزار کار


در کار گیوه کشی به طور کلی از سه نیروی فشار،کششی و ضربه ای استفاده می شود

و ابزارهایی که در این صنعت دستی به کار رفته اند،در جهت استفاده از این سه نیرو هستند.


کلیه این نیروها از طریق دست وارد می شود و در پارهای از موارد به منظور نگهداری و

مقاومت، از پا هم استفاده می شود و در برخی از موارد، از برخی حالات بدن برای

افزایش کارائی نیرو های دست استفاده می شود. ابزار مورد استفاده عبارتند از:


1-سندان چوبی؛نام بومی آن "کوته" یا "ده زگا" (kutæیاdæzga ) که از کنده درخت بلوط

ساخته می شود ،قطر آن حدود چهار انگشت باز(تقریبا 13سانتیمتر)و بلندی آن کمی

بیش از نیم متر است که نزدیک به نیمی از آن در زمین چال می شود و بقیه(حدود

33سانتمتر) بیرون می ماند. اندازه آن  تا حدی است که کارگر گیوه کش بدون خم کردن

کمر و به راحتی بتواند روی آن کار انجام بدهد. سطح سندان در اثر ضربه مشته و تیغه

گزن به تدریج ناهموار می شود که هرچند روز یک بار روی آن را با سوهان چوب ساب

تخت می کنند همین امر باعث می شود ارتفاع سندان کم شود و به جای برسد که برای کار کردن روی آن کمر خم شود.
2-"مشته" (ætmoŠ)از آهن ساخته شده است و حدود سه کیلو گرم وزن دارد ،طول آن

تقریبا 16سانتمتر و قطر کف آن دود5/5سانتیمتر است،بیشتر مشته ها ساخته آهن گران

روستایی "حجیج" می باشد و برای کوبیدن فتیله و جا های که احتیاج به نیروی ضربه ای

است از آن استفاده می شود.
3-درفش(wŠærd)ابزاری است که دسته آن خراطی شده و قسمت کارای آن از فلز است

طول قسمت کارای آن 15/5سانتیمتر و عرض نوک آن 1سانتیمتر است از این ابزار برای

سوراخ کردن فتیله ها،سوراخ کردن سر و ته تسمه چرمی و بریدن فتیله های و نیز در

مواقع کوبیدن و شکل دادن به قسمت غضروفی سر و ته گیوه استفاده می کنند،در مورد

آخر، درفش را در قسمت غضروفی باقی می گذارند تا هم به عنوان دسته از آن استفاده

کنند  و هم موقع کوبیدن و منسجم کردن مانع بسته شدن سوراخ تعبیه شده در غضروف شود.
4-کوره درفش(wŠærd ærûk) یا "ژواره" (æražw)ابزاری است که دسته آن از چوب

خراطی شده و میله کارای آن از فلز است،نوک این میله منتهی به یک نقطه می شود

که چندان تیز نیست ،از آن برای مرتب و منظم کردن فتیله های تخت گیوه استفاده می شود.


5-درفش ناوکش(nawkæŝ ŝwræd)ابزاری است که دسته آن از چوب خراطی شده و

قسمت کارای آن از فلزی به طول15/5سانتیمترو عرض دهنه آن7/سانتیمتر می باشد،از

این ابزار در سوراخ ردیف پنجم وسط تخت گیوه برای عبور دادن تسمه های پوستی از آن استفاده می شود.
6-درفش پرگاماسم( prgamasm ŝwræd)ابزاری است که دسته آن از چوب خراطی شده

و قسمت کارای آن از فلز است،طول قسمت کارائی10سانتیمتر،طول دسته8سانتیمترو

عرض دهنه تیز 6/سانتیمتر است از این ابزار برای سوراخ کردن پرگاما استفاده می شود


7-"پیکه نه" (pekanæ)ابزاری است با دسته چوبی و میله فلزی،طول میله آن36

سانتیمتر است و می توان یک دسته کامل از فتیله هایی که برای یک تخت گیوه کافی

است از آن گذراند، در بین میله آهنی و دسته چوبی یک قطعه غضروف گذاشته می شود تا فتیله ها با تکیه بر آن حالت خود را حفظ کنند و در یک ردیف قرار بگیرند.


8-"چنی" (niĉ) سوزنی است فلزی که برای راحتی کار قوس ملایمی هم دارد در انتهای

سوزن نخ پرگ موم زده ای از سوراخ آن گذشته و گره خورده است،انتهای دیگر آن نخ به

سوراخ تسمه‹‹چنی››گره می خورد.با این سوزن، تسمه را از بین سوراخ فتیله ها عبور

می دهند و فتیله ها را بهم متصل می کنند.

9-"چنی پرگاما" (ĉni prgama) چهار سوزن فلزی است که دو به دو برای بخیه کشی

تخت گیوه به کار می روند. این سوزن ها برای راحتی کار اندکی خمیده هستند ،در

انتهای هر کدام از آنها یک تکه نخ پرگ موم زده از سوراخ سوزن عبور داده شده و گره

خورده است سر دیگر این نخ به بخیه دوزی گره خورده می خورد هر دوتا از این سوزن ها

به سر و ته یک تکه نخ بخیه دوزی که از موی بز تابیده شده و طول تقریبی آن

160سانتیمتر است گره می خورد.

10 -"گازن"(nzga) ابزاری است با دسته چوبی خراطی شده و قسمت کارای آن آهنی به

طول 15سانتیمتر است از سر این ابزار  که تیز است برای بریدن و صاف کردن تسمه های

چرمی و قسمت های اضافی فتیله  های به هم متصل شده تخت گیوه استفاده می

شود.

11-"چوکله" (oklæĉ‏) ابزاری است 12 سانتمتری با قطر 1/5سانتیمتر به شکل استوانه

ای از آن برای اهرم کردن و کشیدن تسمه ها استفاده می کنند،این ابزار معمولا از جنس

چوب است گاهی به جای آن از یک تکه استخوان بز استفاده می کنند.

12- "چوساو" (u sawĉ) ابزاری است با دسته چوبی خراطی شده ،قسمت کارای آن

فلزی پهن سطح که هر دو طرف آن آجهای درشت دارد،قسمت کارای آن 28سانتمتر می

باشد و از آن برای سایدن و صاف کردن سندان چوبی استفاده می شود.

13-روغن دان:یک قوطی کوچک در دار و چوبی است که همیشه در آن مقداری پارچه

آغشته به روغن وجود دارد،برای روغن زدن به سر درفش ها ،سوزن هاو گازن استفاده

می شود.

14- "وز" (wæz) قطعه چرمی است که مقداری پیه گاو در آن می گذارند این ابزار برای پیه

کشیدن تسمه ها به کار می رود البته کارکرد محافظت از دست را هنگام کشیدن تسمه

هارا نیز بر عهده دارد.

15-"دوارگیر" (dæwar gir) ابزاری است با دسته چوبی خراطی شده و میله فلزی به طول

3سانتیمتر و نوک آن کاملا تیز و باریک است. از این ابزار برای نگه داشتن تسمه ها بعد از

کشیده شدن استفاده می شود.

16-"گوده گیر" (godæ gir)ابزاری است آهنی و از قسمت تیزی آن که در سمت قوس

بیرونی است استفاده می شود،تیزی این ابزار را روی فتیله ها در کنار مسیر تسمه و

درست مماس با آن قرار می دهند با مشته روی آن می کوبند که مسیر تسمه ها

مشخص شود و فتیله ها در این قسمت به هم فشرده می شوداین کار از جابه جا شدن

تسمه های درون فتیله ها و در نتیجه شل شدن کف گیوه جلو گیری می کند،وقتی که

گوده گیر به کار برده می شود ‹‹قوتله›› را در زیر تخت گیوه قرار می دهند به طوری که

تسمه تابیده شده زیر گیوه در شکاف قوتله قرار بگیرد.

17-"قوتله"(qutlæ)ابزاری است ساخته شده از چوب گردو،موقعی که می خواهند کف

گیوه آماده شده را بکوبند و صاف کنند ،سمت بیرونی کف گیوه را که قسمت اضافی

تسمه چرمی در آن قسمت به هم تابیده شده است، بر روی قوتله که روی سندان

چوبی است می گذارند ،تسمه چرمی تابیده شده در شیار و فتیله های ردیف شده در

قسمت مسطح آن قرار می گیرند با مشته روی آن می کوبند تا صاف و فشرده

شود،علاوه بر این قوتله با گوده گیر نیز به کار می رود.

18-چاقو(oqĉa)دسته آن از شاخ و تولید محلی است،برای پاک کردن موی روی تسمه ها

از آن استفاده می شود.

19-"پواز"(pwaz) ابزاری است از به شکل گوه از جنس چوب بلوط که برای شیار انداختن

میان تسمه ها در قسمت میانی تخت گیوه استفاده می شود.

20-گیره"پیکه نه" (gîræ æænpêk)وسیله ای ساخته شده ازچوب است ،فتیله ها را در

دسته های زیاد در لایه آن قرار می دهند  که با فشار خشک شود و خالت خود را برای

همشه حفظ کند.

● مراحل مختلف کار
1-آماده کردن پوست که توسط استاد کار انجام می گیرد و شامل مراحل زیر می باشد:

 

الف)خیس کردن

ب)پهن کردن آن روی زمین

ج)خاک یا خاکستر پاشیدن روی آن ،یک ماه طول می کشد و برای خشک کردن پوست

این کار انجام می گیرد

د)نرم کردن پوست،برای این کار آن را در آب می خوابانند.

ه)رشته کردن پوست و درست کردن تسمه های باریک و بلند از آن

و)موزدایی از تسمه های پوستی

ز)نرم کردن تسمه ها با پیه

-نری گاو را هم پوست می کنند ،خشک می کنند و تا هنگام استفاده آن را در آب می

خیسانند تا نرم و انعطاف پذیر گردد،برش دادن و سوراخ کردن آن به راحتی انجام گیرد.

2-رنگ آمیزی پارچه؛یک دیک پر از رنگ را درست می کنند،پارچه ها را در آن می

جوشانند بعد خشک می کنند،این کار توسط شاگرد انجام می شود

3-تهیه فتیله توسط شاگرد؛شاگرد پارچه ها را به شکل مسطتیل با طول11سانتیمتر و

عرض5/3برش می دهند،جفت آنها را روی هم می گذارند و با تاکردن آنها فتیله ها را

درست می کنند برای حالت گیری آنها از ضربه مشته استفاده می کنند.

4-پیکه نه گیر؛در این مرحله فتیله ها با درفش سوراخ می شوند و هر دسته سوراخ شده

را به پیکه نه می کشند،وقتی همه فتیله ها به اندازه یک وجب وسه انگشت که اندازه

تقریبی یک گیوه معمولی است به پیکه نه سوار شد،یک قطعه غضروف را برای مهار

کردن فتیله ها بر سر میله پیکه نه فرو می کنند،پس از خشک شدن از پیکه نه در آورده

شده و به دو قسمت تقسیم می شود با نخی آنها را به هم می بنند و برای استاد کار

آماده می شود.

5-آماده کردن نری گاو؛استاد کار دو قطعه نری گاو را برای سر و ته گیوه آماده می کند

قطعه سر گیوه کوچک تر و به شکل مکعب مستطیل به طول 5/2سانتیمترو عرض

2سانتیمتر و قطعه ته گیوه به همان شکل و در ابعادی بزرگ تر به طول5/4 و عرض5/2

برش داده و آنها را سوراخ می کندتا برای عبور تسمه های پوستی آماده گردد.

6-آماده کردن پوست؛که به صورت نوار هایی درمی آورند،در آب می خیسانند و با لبه تیز

چاقو از آن موزدایی می کنند. بعد تسمه ها را به پهنای8/سانتیمترمی رسانندتا به

راحتی از سوراخ غضروف های سر وته گیوه رد شوند بعد با کمک درفش دو سوراخ را در

یک سر تسمه و یک سوراخ را در سر دیگر ایجاد می کنند.

7-تسمه کشی؛تسمه آماده شده که طول آن 180سانتیمتر است به یک سوزن از طریق

تنها سوراخ یک سر آن وصل می شود. ابتدا استاد کار تسمه را از غضروف ته گیوه رد می کند و آن را قلاب می کند پس برای آن که تسمه به راحتی از میان سوراخ فتیله ها رد

شود آن را پیه مالی می کنند،تسمه پوستی چهار بار مسیر های را که توسط استاد کار

در کف گیوه ایجاد می شود را طی می کندو در سوراخ های غضرف های سر و ته گیوه

نیز قرار می گیرد،این کار مهارت و دقت خاص خود را می خواهد و تنها استاد کار از عهده

آن بر می آید.

8-درست کردن قسمت میانی کف گیوه؛این قسمت که دقت و مهارت بیشتری لازم دارد

توسط استاد کار انجام می گیرد ،استاد کار از در فش لبه باریک و تیزی که برای این کار

 

درست شده است استفاده می کند،اغلب برای این که برش کف گیوه قرینه باشد از

رنگهای متفاوت در در وسط کف گیوه استفاده می کنند.

9-محکم کردن تسمه ها؛برای این کار از نیروی دست پا و بدن استفاده می شود و با

 

تمام توان سعی می شود که قسمهای تخت گیوه را بکشند و محکم شوند. برای این کار

 

از ‹‹چوکله››که قطعه چرمی را دور آن می پیچنند استفاده می شود،بعد از پایان این

مراحل بر روی تخت گیوه آب می پاشند و با مشته آن را می کوبند با صاف شود.

10-فاصله اندازی بین تسمه ها؛برای این کار با استفاده از پواز بین تسمه ها در وسط

تخت گیوه فاصله ایجاد می کنند،شیارهای ایجاد شده توسط ضربه مشته و پواز باعث

 

فشرده شدن فتیله های کنار تسمه می شود و از  جا به جا شدن آن ها جلوگیری می

کند، باقی مانده تسمه را در زیر کف گیوه به هم می بافند تا موجب استحکام و از خم

شدن تخت گیوه جلوگیری کند.

10-گوده گیر :این کار برای فاصله اندازی تسمه ها همچون پواز اما در سطحی گسترده

تر  می انجامد.

11-بعد از اتمام مراحل قبل استاد کار با درفش پرگاماسم جای بخیه کشی را سوراخ می

کنند و این سوراخ را دور تا دور تخت گیوه را در بر می گیرد،بعد از آن کارگر بخیه کش دور

تا دور گیوه را با موی بز بخیه کشی می کند،این بخیه کشی علاوه بر اینکه پایه دوخت

رویه گیوه را تشکیل می دهد دور فتیله ها را هم می دوزدو مانع جدا شدن آنها از

یکدیگر         می شود،بعد از این اطراف بخیه توسط استادکار به فاصله 1سانتیمتر بریده

می شود و آن را کتیرا مالی می کنند و همچنین به غضروف های سر و ته گیوه میخ می

کوبند تا بعد از خشک شدن محکم کردند و سائیده نشوند.

12-در آخرین مرحله با طی مراحل بالا، تخت گیوه به گیوه چین تحویل داده می شود و   

گیوه چین با استفاده از یک سوزن گیوه را می چیند.

دوخت رویه گیوه نیز مراحلی  را دارد و هر کدام از این مراحل مهارت خاص را می طلبد:

الف)دوخت دور گیوه؛که شامل پنج ردیف است و بر روی بخیه هایی که با موی بز دوخته

اند بنا می شود.

ب)دام(mda)نام دیگر آن ساراچن(nĉras) است قسمت مثلثی روی گیوه را تشکیل می

دهد بافت آن ریزتر و نیاز به مهارت بیشتری نسبت به دوخت کناری گیوه دارد

ج)دام گیر( gîrmda)بالاترین قسمت رویه گیوه است مهارت خاص را می طلبد و استاد کار

می تواند آن را انجام دهد.

بدین ترتیب با طی مراحل یادشده، یک جفت گیوه از تولید به مصرف آماده می

شود.          ●تقسیم کار در گیوه بافی

کار گیوه کشی در دو مرحله کارگاهی و خانگی انجام می شود ،اعمال کارگاهی آن

در     مغازه ها با ابزار های گوناگون و همیشه به دست مردان انجام می گیرد که کاملا

مربوط به تخت گیوه است.

 

عملیات خانگی در خانه ها و گذرگاهها،قهوه خانه ها و اماکن عمومی در ایام فراغت

انجام می گیرد در روستاها هم مردان و هم زنان و در شهرها فقط زنان عملیات خانگی

گیوه چینی را بر عهده دارند.

●تقسیم کار در کارگاه

در کارگاه گیوه کشی معمولا سه نفر با هم کار می کنند:

1-پارونی(parûni)؛از پارچه رنگ شده فتیله درست می کند،از مهارت کمتری برخوردار

است،به عبارتی در مرحله شاگردی گیوه کشی می کند.

2-پیکه نه گیر(pykænægir)کسی که دارای تخصص  و مهارت است و به مرحله استادی

نزدیک می باشد او بخش میانی کار و به عبارتی بخش اتصال فتیله ها را انجام می دهد

و تخت گیوه را برای مرحله نهایی که به دست استاد کار انجام می گیرد آماده می کند.

3-کلاشگرklaŝgir)استاد و معمولا صاحب کارگاه است،برش وپرداخت و تکمیل تخت گیوه و

به طور کلی موارد حساس و دقیق کار را انجام می دهد.

-پر گاماگیر(prgamagir)؛فردی است که وظیفه دوختن سوراخ های گیوه که توسط استاد

کار دور تا دور تخت گیوه ایجاد شده است را بر عهده دارد این کار برای اتصال تخت گیوه به

رویه آن انجام می گیرد.مراحل کسب مهارت در گیوه  کشی به این صورت است که

شاگرد ابتدا ‹‹پارونی››سپس‹‹پیکه نه گیر››و سر انجام‹‹کلاشگر››یا استاد می شود

،استاد کسی است که تنها در صورت لزوم همه مراحل یک تخت گیوه را به انجام برساند.

در این حرفه امکان اشتغال برای همه وجود دارد ،آموزش و تداوم این حرفهدر قالب استاد

و شاگرد جریان پیدا می کند،شاگرد ممکن است فرزند استاد کار یا شخص غریبه ای

باشد و به این ترتیب مهارت در این حرفه هم می تواند از پدر به پسرمنتقل شود و هم

افراد دیگر امکان فراگیری آن را دارند.

●  نقش گیوه در جامعه اورامانات

با توجه به اینکه تکنولوژی های بومی نشات گرفته از فرهنگ بومی هستند از خصوصیات

آن می توان به تدریجی بودن آن اشاره کرد. منظور از تدریجی بودن این است که

تکنولوژی های بومی یک شبه و آنی به وجود نیامده اند بلکه براساس تطبیق با محیط و

آزمایش و خطای فراوان به جایگاه امروزی رسیده اند،در نتیجه تکنولوژی های بومی را

می توان در فرهنگ آن منطقه دنبال کرد و تاثیرات آن را نیز یافت ،یکی دیگر از نکاتی که

در اینجا حائز اهمیت است ،احساس تعلقی است که سازندگان تولیدات بومی به تولید

خود دارند چون این تولیدات با زندگی آنها آمیخته است برای مثال وقتی یک نفر سازنده

 

گیوه،فردی را مشاهده کند که گیوه پوشیده روی برف ایستاده یا جای خیس با گیوه راه

می رود به شدت نارحت و عصبانی     می شود،زیرا چنین کاری باعث ضایع شدن گیوه

می شود.

گیوه به عنوان تولیدی بومی در ضرب المثل ها وادبیات عامه مردم منطقه جا باز کرده

 

است مثلا می گویند:

‹پای په تی وه شه ن نه گ وه پالای ته نگ

 بی ژه نی وه شه ن نه گ وه یانه ی

جه نگ››

در این بیت به اهمیت گیوه که راحت و سبک است اشاره می شود کفش تنگ را با خانه

ای که همیشه پر از دعوا است مقایسه کرده و نبود آن را بر بودنش ترجیح داده است.

یا گفته می شود ‹‹ته کی کلاش وپی قسه ناکا›› یعنی با کسی که گیوه پوشیده است

هم صحبت نمی شود،منظور از این ضرب المثل این است که آن فرد از غرور و تکبر زیادی بر خوردار است،زیرا  کسی که توانایی پوشیدن گیوه را دارد جز طبقه بالای اجتماعی

است و..

نتیجه گیری:

گیوه به عنوان یک محصول بومی منطقه اورامانات از ویژگی های خاص بر خوردار است از

مهمترین این ویژگی ها:

●نیاز به سرمایه کم؛هر فردی با فرا گرفتن مهارت گیوه بافی می تواند به تولید این

محصول مبادرت ورزد.

●استفاده از مواد محلی؛همچنان که توضیح داده شد اکثر مواد به کار رفته در گیوه در

خود منطقه یا در سطح استان قابل دسترس است.

●گیوه بافی باعث اشتغال مردم محلی و رشد اقتصادی منطقه گردیده است،برای مثال

اکثر کسانی که در روستاها به کار گیوه کشی اشتغال دارند،در مراکز استان ها مغازه

هایی را برای فروش محصولات خود دایر کرده اند.

●این نوع محصول برای افراد منطقه قابل درک است چون ریشه در فرهنگ مردم منطقه

دوانده و ارتباط محکمی را با منطقه برقرار کرده است.

●بر فعالیت های جمعی متمرکز است،به علت تقاضای بسیار برای این کالا تولید این

محصول فعالیت گروهی را به وجود آورده که هر کس به طور تخصص مشغول کار در

قسمتی از تولید و حتی بخش خدمات و فروش قرار گرفته است.

●گیوه بافی از هجوم جمعیت به شهر ها جلوگیری می کند،زنان را وارد چرخه کار کرده و

در اقتصاد خانواده نقش برجسته ای به آنها داده است.

با توجه به ویژگی های ذکر شده تکنولوژی گیوه بافی را می توان در زمره تکنولوژی های

مناسب نام برد ،توجه و حمایت از این صنعت نه تنها در سطح  منطقه بلکه در سطح

کشور باعث رونق اقتصادی وفرهنگی رفع مشکل بیکاری و بسیاری از مسائل دیگر می

گردد.

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





پنج شنبه 28 شهريور 1392برچسب:, :: 1:59 :: نويسنده : دلشاد ره زاوي

درباره وبلاگ

سلام،سلام به همه شما دوستان گرامی:این وبلاگ قصد دارد شما رو با تاریخ و فرهنگ واداب ورسوم زندگی مردم روستا و همچنین طبیعت این روستا آشنا کند از اینکه ما رو قابل دانستید سپاس گذاریم
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان I,هورامان و ره زاوی(رزاب)  و آدرس razaW.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





نويسندگان



نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید هفته :
بازدید ماه :
بازدید کل :
تعداد مطالب : 38
تعداد نظرات : 2
تعداد آنلاین : 1



کد پیغام خوش آمدگویی